Skötsel är dyrt. Därför gäller det att vara smart när man skapar nya rabatter, planterar buskar och anlägger gräsmattor.
– Det handlar om att sätta rätt växt på rätt plats, säger Jörgen Nessmar, vd för Mark & Miljö Projekt.

Vi sitter i ett av företagets mötesrum. Den bleka höstsolen, som lyser över kontoret i Valdemarsro i Malmö, letar sig in på konferensbordet med ritningar, uppslagna pärmar och bärbara datorer.

Förutom Jörgen Nessmar sitter även Gudjon Jonsson, som är landskapsingenjör och projektör, vid bordet. De planlägger tillsammans en ny utemiljö. Oftast handlar det om renoveringar av gårdar hos bostadsrättsföreningar, så även i det här fallet.

– Genom att kombinera marktäckande växter med blommor och buskar på rätt sätt så blir rabatten både vacker och lättskött. Finns det ingen öppen jord så har ogräset svårt att få fäste och då slipper man hacka och rensa, säger Gudjon Jonson.

_E2A1934

Vackert och lättskött, här har ogräset svårt att få fäste.

När det gäller gräsmattor så ska de anläggas så att den som klipper kommer åt med en och samma maskin. Det spar tid.

– Ett annat vanligt misstag är att man inte tänker på att den lilla syrenplantan blir flera meter hög efter några år. Det är ofta som vi tvingas ta bort buskar som kan bli fyra, fem meter höga framför fönster, där det kanske bara är en meter upp till bröstningen. Det skapar onödigt jobb och så blir buskarna fula när man tvingas beskära dem hårt. Därför gäller det att välja rätt växter till rätt plats, säger Jörgen Nessmar.

Och det kan killarna på Mark & Miljö. Lång erfarenhet och gedigen trädgårdsutbildning borgar för det.

Här har vi planterat lågväxande buskar framför fönstren. Så att man inte behöver klippa och beskära.

Här har vi planterat lågväxande buskar framför fönstren. Så att man inte behöver klippa och beskära.

Jörgen Nessmar är den tredje generationen som arbetar med trädgård. Farfar drev handelsträdgård, pappa Rolf Nessmar var hortonom och trädgårdsarkitekt, och undervisade under flera år på Alnarps lantbruksuniversitet. Själv är Jörgen både byggnadsingenjör och trädgårdstekniker.

När Mark & Miljö bygger upp och gestaltar en ny utemiljö sitter funktionen i högsätet med skönheten och ekonomin på vardera sidan.

– För att det ska bli en levande utemiljö måste den fungera med gångar, lekplatser, miljöhus och annat, det är så att säga ett grundkrav. Men sedan måste den även vara inbjudande med vackra blommor och lummig grönska, samtidigt som den måste vara ekonomiskt försvarbar. För att hålla nere kostnaderna försöker vi välja material och lösningar som redan finns på marknaden, säger Jörgen Nessmar.

Vackert länge. Med rätt planering blommar det hela säsongen.

Vackert länge. Med rätt planering blommar det hela säsongen.

Ett nytt projekt inleds med att Mark & Miljö gör en helhetsanalys. Företaget undersöker hur folk rör sig över gården mellan olika ”målpunkter” som entréer, cykelgarage, miljöstation och ut mot gatan.

Sedan är det en mängd frågor som måste få svar: Är belysningen tillräcklig? Hur stort måste miljöhuset vara? Var ska lekplatsen, grillplatsen och utebandyplanen ligga?

Gudjon Jonsson arbetar i ett 3D-program som heter ”Sketchup Pro”. På skärmen går det att exempelvis se solens gång mellan höghusen under olika tidpunkter under olika årstider.

Då blir det lättare att ge grillplatsen kvällssol, miljöhuset skugga och planera rabatterna utifrån hur mycket sol eller skugga de olika växterna tål.

– Det blir väldigt illustrativt och gripbart för dem som ska fatta beslut, vilket oftast är föreningsstyrelsen, säger Jörgen Nessmar, som med ett leende berättar att han säkert har stått i flera hundratals källarlokaler i olika föreningar och förklarat hur han och kollegorna har tänkt sig den nya utemiljön.

Ofta är det ganska långa processer med flera möten innan bostadsrättsföreningarna fattar ett beslut.

– Men har man väl accepterat att det tar tid så tycker jag att det är roligt och stimulerande att samarbeta med föreningar, eftersom de har lite samma tänk som vi har i Mark & Miljö. Vi vill göra genomarbetade och gedigna jobb och till skillnad mot en del privata fastighetsägare så tar föreningarna alltid ett mer långsiktigt ansvar och ger oss möjlighet att göra ett fullödigt arbete, säger Jörgen Nessmar.

För att uppnå bästa resultat vill Mark & Miljö helst ta ett helhetsansvar där man tillämpar begreppet totalentreprenad. Även här är funktionen nyckelordet. Beställaren, som alltså oftast är en bostadsrättsförening, förklarar vad det är den vill ha gjort. Sedan ser Mark & Miljö till att det blir verklighet och tar ansvar för att funktionen säkerställs.

– Tidigt i processen brukar vi ha ett möte, en brainstorming med de ansvariga där vi vrider och vänder på frågan för att komma fram till vad det är föreningen vill ha, säger Gudjon Jonsson.

Därefter gör Mark & Miljö en analys och presenterar ett förslag på ett möte. Om förslaget accepteras färdigställer Mark & Miljö projekteringsarbetet och presenterar mer i detalj vad arbetet kommer att kosta.

Mark & Miljö vill hålla i helheten, alltså både projektering och utförande.

– Vår erfarenhet säger att en totalentreprenad är den bästa lösningen. Då uppstår inga tvivel eller frågor kring tolkningar och ansvar för vad som ingår i entreprenaden, något som annars kan ge kunden ovälkomna extrakostnader, säger Jörgen Nessmar.

För det mesta sätter Mark & Miljö ett takpris, ett högsta pris, som om det överskrids får företaget stå för extrakostnaderna. Om kostnaderna blir lägre än takpriset brukar Mark & Miljö och föreningen dela på den summan.